Sunday, September 21, 2008

MäLáYsìAñS + cÖùRtèSy = NO! (???)

tadi aku buke pose ngan member kamceng zaman skolah aku kat KL. ms nak blk, aku naik komuter. then aku jmpe kici (akmah) ngan member die, shaza (did i spell it right?). kitorg b'diri je.xdpt tmpt duduk.rmi gak org.ms smpi kat stesen seri setia, ramai gak org turun kat situ. so, ade byk gak r tmpt duduk kosng. pastu kici n membernye dpt tmpt duduk.aku pun b'diri r.xksah pung..
kici snyum je tnda puas dpt tmpt duduk.aku ckp, "it's ok, ladies first". kate2 hikmat aku tu didengari oleh seorg kakak yg mrupakan org dari ngr luar rupe2nye.die duduk selang satu seat dari kici. sblah kici tu, aku rase mak kpd kaka tu. die ckp kat aku camni,

"One month in Malaysia, this is first time i heard someone said 'ladies first',"

aku tergamam. bukan sbb die puji aku, tp sbb truknye rakyat malaysia selama ni. xde ciri2 kesopanan lgsg. penat2 je lgkh2 yg slame ni diambil:

  1. tmpal arahan kat tingkap komuter srh bg org tua, wanita mngandung n sape2 yg lg layak utk duduk.
  2. krajaan kua bajet wat iklan siap suruh adlin aman ramlie b'lakon dok dlm komuter jd org kurg ajar.
  3. komposer cipta lagu & lirik "Budi Bahasa Budaya Kita" & suruh Dato' Hajah Siti Nurhaliza nyanyi. sian kat Siti, dh die nyanyi, korg xnak ikut..
  4. krajaan promote ngara kite kat org luar.bile diorg dtg, indah khabar dari rupe..
  5. & mcm2 lg bnde yg dah dibuat..

sbg rakyat Malaysia, klu x byk pun, tunjuk r skit yg kite ni ade ciri kesopanan & kesusilaan. sia2 je hafal Rukun Negara (tu pun, klu korg hafal r)..
wat malu aku je bile akak tu ckp camtu..

So, Malaysians..Please, show some courtesy! Ksian kat parents korg ajar & anta korg blaja kat skolah klu korg x praktikkan. mengbihkan bogheh yo..
rakyat yg prihatin,
wassalam..

7 comments:

Unknown said...

2la.. Kkdg aku rse "sopan santun budaye kte" 2 mcm propaganda je..

Sbb xnmpk sgt in real life..

aku firhan.. said...

sgt2..
ape r diorg nie..
insap r rkyat m'sia..
jgn malukan negara sndiri..

Unknown said...

Wei, ko da bce lom blog Duang?.. HAHAHA..

WA said...

susahla nak berbudi bahasa uolz...

manelah kita tau orang tu tak penat ke, tak sakit ke inside...

don't judge a book by its cover applies tau in many situations (:

dont jump to conclusion too soon.

Unknown said...

Aiyo.. Xkn nk tny kot pkcik o nnek 2 die skt or pnt ke x..

Mne budi bhsenye?..

aku firhan.. said...

tp ape2 pun,kite bleh cube,kan?
aku pun pnat gak smlm,tp bleh je bg org lain duduk.hormatilah kaum yg lbih lemah..
itukan akhlak yg baik..

aku firhan.. said...

na'am, ya nazri..
klu dh nmpk org tua @ p'puan, x reti2 lg nk bg tmpat duduk kat diorg?
'budi bahasa,budaya kita..'