Sunday, August 24, 2008

kEsÏLáPãN sÉöRáNg YàNg BeRnAmÀ mÄñUs!A..

fitrah manusia dijadikan untuk membuat silap. dan yang paling penting ialah untuk belajar daripada kesilapan. kenapa kita perlu menyesal dengan apa yang kita buat kalau ia dapt mengajar kita tentang erti kehidupan. penyesalan hanya bagi orang yang tak pernah nak belajar tentang apa itu 'kehidupan'..

kesilapan yang dilakukan oleh seorang manusia terhadap insan lain mungkin terjadi kerana kita sering alpa mengenai perasaan orang lain. tetapi, kadang-kadang manusia itu bukan sahaja ingin menyakitkan hati insan lain. mungkin juga tersalah membuat percaturan dalam mempelajari tentang kehidupan. mungkinkah insan itu mampu dan akan mengampunkannya? itu yang penting. sedangkan Nabi ampunkan umat. kita hanya mampu berserah..

kalau sahaja bisa ku ulangi waktu
pasti ku halang perbuatan lalu
membuat diri kini termangu
berharap, menunggu apa yang akan terjadi padaku

mungkin juga kerana alasan dan sebab-sebab lain membuatkan kita melakukan kesalahan. atas nama manusia, kesunyian kadang-kadang membutkan kita mencari 'keceriaan'. namun, percaturan yang silap membuatkan penyesalan mengisi kehidupan. jangan disalahkan orang lain. cermin dahulu diri sebelum hukuman dijatuhkan..
bilakah semua ini akan berakhir??

hanya kepada Allah s.w.t insan ini meminta pertolongan..

hanya luahan dan coretan hati seorang insan lemah. blog yang ni, aku skema skit.hehe..

2 comments:

WA said...

mek pun nak mintak maaf atas segala salah dan silap...takkan lupa jasa ko menghantar mek pulang ke meranti lepas konvo mek dulu....all the thanks in the world! (:

aku firhan.. said...

no problemo..
that's what a friend is for..